Baťův kanál Naší obcí vede Baťův kanál,
který je v současnosti velkým lákadlem pro turisty. Tento kanál nechal vybudovat v roce 1934 Tomáš
Baťa pro lodní dopravu. Provoz zde začíná v květnu a končí v září. Místní podnikatelé zde
vybudovali v posledních letech půjčovny lodí s občerstvením. Obec spolu s DSO Obce pro Baťův kanál
zde z dotace pořídilo koutek pro děti a sociální zařízení se sprchami.
Baťův kanál je umělá
vodní cesta mezi Otrokovicemi a Rohatcem o délce
52 km, vybudovaná v letech 1935 až 1938, Část cesty
vede po řece Moravě, většina však uměle vyhloubenými kanály s řadou zajímavých vodních staveb:
14 plavebními komorami a např. i pohyblivými jezy a dalšími vodními stavbami. Na Baťově kanále
je celkem
23 mostů. Pod mosty byly vybudovány podchody pro tažné koně a případně tažnou
techniku.
Nejdůležitější dopravovanou surovinou byl lignit z dolů v Ratíškovicích, které
rovněž vlastnila firma Baťa. Lignit se převážel po kanále do Otrokovic, kde sloužil jako palivo pro
zdejší tepelnou elektrárnu, která dodávala elektrickou energii baťovým závodům na
zlínsku.
Baťův kanál se mohl pyšnit řadou unikátních technických zařízení, jako byl například
výklopník uhlí u Sudoměřic nebo lanovka pro přetahování člunů přes Moravu ve Vnorovech apod. U všech
plavebních komor byl vystavěn typický „baťovský“ domek pro obsluhu komory.Řada těchto
památek přežila bez větších škod až do dnešní doby, což dokazuje profesní um a kvalitu práce
tehdejších stavařů a techniků.
V současnosti je prakticky celá vodní cesta v délce
52 km
opravena, je zprovozněno
13 plavebních komor a na Baťově kanále čile probíhá turistická vodní
doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně i slovenskou Skalicí. V provozu je
8 přístavů a
16
přístavišť. Díky vybudování slovenského přístavu Skalica se stal Baťův kanál mezinárodní vodní
cestou. V blízké budoucnosti se plánuje prodloužení trasy až do Hodonína a Kroměříže.